Valjakkomalli erityisen vaativilla nuorilla

VALJAKKOMALLIN 6 KULTAISTA SÄÄNTÖÄ ERITYISEN VAATIVIEN NUORTEN KANSSA,
JA 2 SÄÄNTÖÄ VALJAKKOMALLIN JOHTAMISELLE

Sielu, sydän ja rystyset ruvella kohti työelämää.
  1. Ei liikaa liian nopeasti! Monta innokasta nuorta on nujerrettu liian tiiviillä ja vaativalla ohjauksella nuoren kasvaessa kohti aikuisuutta. Nuoren innokkuus ei ole vielä merkki siitä, että hänen pää kestää ja hän jaksaa vielä ensikuussakin olla innokas samasta asiasta. Maltti on valttia.
  1. Oppiminen on nuorelle ilo. Puhu hänelle iloisesti ja kehu aina kun hän yrittää parastaan. Mieluummin kiitä kuin ”möykkää”. Muista vuorovaikutus; nuori kuuntelee sinua oppiessaan ja haluaa miellyttää, kun luottamussuhde on syntynyt.
  1. Murinat pois! Missään tilanteessa älä salli pienintäkään aggressiivisuutta, joka kohdistuu muihin nuoriin tai ohjaajiin. Luottamussuhteen luominen on yhteistyötiimi, jossa puhalletaan yhteen hiileen. Muriseva nuori on heti pysäytettävä. On todella väärin, jos yhteistyöhaluinen vieruskaveri saa tappelevan parinsa kimppuunsa, tällöin voi nuorelle tulla elinikäisiäkin traumoja.
  1. Tehtävien vaikeusaste on suhteessa treeniin. Tämä lause kuulostaa itsestäänselvyydeltä, mutta liian usein kuulee, miten treenaamattomilta nuorilta on vaadittu ”ylisuorituksia” esim. koulutehtävissä.
  1. Suunta on aina eteenpäin liinat tiukalla. On ehdottomasti kiellettyä, että nuori kääntyilee taaksepäin opintojen edetessä tai työtehtäviä suoritettaessa. Kun nuoret työskentelevät tiimeissä on tiiminvetäjää pidettävä jatkuvassa ohjauksessa, tarvittaessa ollaan läsnä koko ajan. Samaten työtehtäviä suoritettaessa pitää osata jarruttaa ajoissa, jos nuoret ottavat takapakkia tai pysähtyvät kokonaan. Tällä ennaltaehkäistään se ettei koko tiimi mene sotkuun.
  1. Opeta nuorelle itse selvittämään pienet sotkut. Älä välittömästi korjaa pieniä sotkeentumisia, jos siitä ei ole nuorelle suurta haittaa. Näin hän oppii itse selviytymään pikku sotkuista. Myös yksilötehtävissä voit antaa nuorelle ”korjaa”-ohjeistuksen, jolloin hän ymmärtää ohjeistuksen saannin  tiimityöskentelyssäkin.

 

Valjakkomallin johtajan säännöt

  1. Johtajaksi synnytään. Tämä lause pitää pitkälle paikkaansa, johtajavaistot ovat synnynnäisiä, ja vain kokeilemalla näet, mistä ohjaajasta on johtajaksi. Johtaja ei ole välttämättä aina mukava ja kaveri, vaan pikemminkin suunnan näyttäjä. Valjakomallin johtajalta vaaditaan vastuuntuntoa ja ”kylmäpäisyyttä”, hän ei saa reagoida ulkopuolisiin asioihin, vaan tärkeintä on vain halu eteenpäin. Tietenkin täytyy koko ajan kouluttautua, jotta oppii suunnat johon toimintaa on ohjattava. Johtajan tulee olla ajanhermoilla kokoajan ja seurata tiiviisti nuorten käyttäytymismalleja, jotka muuttuvat kokoajan maailman muuttuessa ympärillä.
  2. Selvää on, että ohjaajan tulee tunnistaa jo ensikontaktista lähtien nuoren psyykkiset ja fyysiset voimavarat.
    Nuorta valjakkolaista on harjoitettava erityisen varovasti. Ohjaajan on tiedettävä mihin nuori kykenee, eikä häneltä voi vaatia liikoja. Nuori, joka on sairas tai kipuilee henkisesti kovin, tulee hänet ohjata  tarvitsemaansa palveluun. Muista, että mitä maltillisemmin valmennat nuorta, sen vankemman ja paremman tulevaisuuden nuori saa itselleen. Jos haluaa hyvän lopputuloksen nuoren kanssa, hänellä tulee olla yksi ja ainoa ohjaaja, jolla on tietoa, taitoa, kokemusta ja ammatillista rakkautta. Ohjaajalta vaaditaan suurta tietämystä nuorten kanssa toimimisesta, sillä perustuuhan valjakon suoritus ohjaajan ja nuoren sujuvaan yhteistyöhön, ei missään nimessä pakottamiseen.
  3. Ei pidä sallia sivullisten tulla liian lähelle valjakkoa. Sivulliset eivät saa missään tapauksessa antaa ohjeita yli Valjakon ohjaajien. Valjakon pitämisessä paikoillaan ja järjestyksessä on kylliksi työtä, joten sivullisten läsnäolo on voimakas häiriölähde. Tämä aiheuttaa turhaa häiriötä ja häiritsee Valjakon keskittymistä.