Taidoilla työhön, Togo, Valjakkomalli

HAMK:n erityisopettajien koulutuksessa kiinnostuttiin Valjakkomallista

Olin HAMK:ssa kahden nuoren kanssa kertomassa Valjakkomallista erityisopettajakoulutuksessa oleville opettajille. Noin viisikymmentä opettajaa esitti kysymyksiä nuorille. Lähinnä kysymykset koskivat, mitä opettajat voisivat tehdä, ettei erityisen haastavien nuorten asenne koulutusta ja yhteiskuntaa kohtaan muuttuisi negatiiviseksi.

Nuoret vastailivat reippaasti ja muistuttivat opettajia siitä, että ensiarvoisen tärkeää olisi puhua nuorten kanssa samaa kieltä.

Nuoruus voi olla haastavaa aikaa, mutta se on luonnollista kehitystä matkalla aikuisuuteen. Jos nuorella ei ole mahdollisuutta tai tilaa kokeilla rajojaan kotona, tämä voi kärjistyä uhmaksi koululaitosta kohtaan. Onkin ensiarvoisen tärkeää muistaa, että nuori on ottamassa ensiaskeiletaan kohti itsenäistymistä ja uhmakkuus on yksi keino rimpuilla kohti omaa päätösvaltaa.

Aikaisemmin nuori on voinut etsiä hyväksyntää ja oikeutusta olemassa ololleen muilla keinoin, mutta kokee, ettei ole niitä saanut. Aikuisuuden kynnyksellä, hän on ymmärtänyt, että aikuisetkin hyväksytään vikoineen kaikkineen, joten alkaa uhma hyväksymättömyyden ja hyväksymisen tasapainon löytämiseksi.

Valjakkomallissa me suuntaamme tämän uhmaan käytetyn energian toisaalle ja autamme nuorta näkemään, että hän osaa, on taitava, kuuluu joukkueeseemme ja pystyy oman oivalluksen kautta pärjäämään elämässä yhtä hyvin kuin muutkin – joskus jopa paremmin.